Bulletin of Shimane University Faculty of Medicine

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Bulletin of Shimane University Faculty of Medicine 39
2017-03-31 発行

『看護学科と看護部との連携・協働による「がん看護実践者」育成プロジェクト』 の取り組み : アンケート結果

The Approach of Educational Project “Oncology Nurse Practitioner” by the Collaboration With Department of Nursing and School of Nursing : The Results of Questionnaire Surveys
Miyamoto, Fuyumi Department of Nursing, Shimane University Hospital
Tamada, Akiko Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
Sato, Mikiko Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
Araki, Momoko ment of Nursing, Shimane University Hospital
Yoshino, Takumi Fukuoka Jo Gakuin Nursing University
Fukunaga, Mayumi Department of Nursing, Shimane University Hospital
Moriyama, Mika Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
Imaoka, Emi Department of Nursing, Shimane University Hospital
Aika, Satoko Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
Miyoshi, Yumiko Department of Nursing, Shimane University Hospital
Omori, Masumi University of Shimane Faculty of Nursing
Iwatani, Toyoko Department of Nursing, Shimane University Hospital
Tanaka, Mami Department of Nursing, Shimane University Hospital
Seno, Naomi Department of Nursing, Shimane University Hospital
Kageyama, Mihoko Department of Nursing, Shimane University Hospital
Takemoto, Kazuyo Department of Nursing, Shimane University Hospital
Inoue, Kazuko Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
Hibara, Chie Department of Nursing, Shimane University Hospital
Hata, Mieko Department of Nursing, Shimane University Hospital
Yata, Akiko Department of Clinical Nursing, Shimane University Faculty of Medicine
File
Description
がん看護についての看護基礎教育の不十分さや知識・技術の不足などを解決するために、2013年度から『看護学科と看護部との連携・協働による「がん看護実践者」育成プロジェクト』を立ち上げ、3年間で研修会6回、ワールドカフェ2回、事例検討会9回を実施した。看護職、看護学科の教員・学生および大学院生、他職種を対象とし、延べ参加者は研修会476名、ワールドカフェ66名、事例検討会212名だった。それぞれの企画についてアンケート調査を実施し、看護実践への活用の可能性について問うたところ、研修会375名(93.7%)、ワールドカフェ40名(93%)、事例検討会177名(97.3%)が活用できると肯定的に回答した。自由記述では、「自身の看護を振り返る機会」「他病院の現状や取り組みを聞くことによる新たな発見」「看護実践の中で誰もが感じる苦悩を共有し活路が見いだせる体験」などの記載があった。本プロジェクトを継続して実践したことで、タイムリーな話題を他施設の看護職とともに学び語り合うことで、新しい知識を習得し看護観をみつめ直すことができ、多角的な視点で看護実践をすることの重要性が示唆された。
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島根大学医学部