Toggle navigation
島根大学学術情報リポジトリ
日本語
TOP
島根大学定期刊行物
刊行中紀要一覧
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University
島根大学教育学部
ISSN:2433-5355(オンライン)
ISSN:1880-8581(冊子体)
A publication of this bulletin in print format has not been made since no.51.
Journal Top
57
( 2024-02-01 )
56
( 2023-02-17 )
55
( 2022-02-17 )
54
( 2021-02-17 )
53
( 2020-02-17 )
52 - 別冊
( 2019-01-15 )
52
( 2018-12-28 )
51
( 2017-12-28 )
50
( 2016-12-28 )
49
( 2015-12-22 )
48別冊
( 2015-02-27 )
48
( 2014-12-25 )
47
( 2013-12-25 )
46
( 2012-12-25 )
45別冊
( 2012-02-27 )
45
( 2011-12-28 )
44別冊
( 2011-02-25 )
44
( 2010-12-24 )
43
( 2009-12-25 )
42別冊
( 2009-02-27 )
42
( 2008-12-25 )
41
( 2007-12-25 )
40
( 2006-12-22 )
39
( 2006-02 )
35 - 教育科学
( 2001-12 )
31 - 自然科学
( 1997-12-01 )
number of downloads :
?
Use this link to cite this item :
https://ir.lib.shimane-u.ac.jp/40759
Top
>
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University
>
51
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University 51
2017-12-28 発行
図画工作科における学習指導要領の構造化に関する研究 ― 主に平成10年版と平成20年版の目標と内容を比較して―
A Study on the Framework of Ministry's Curriculum Guideline of Art and Handicraft in Elementary School
Kawaji, Sumito
File
島根大学教育学部紀要_51_23-31.pdf
3.11 MB
Description
新たな学習指導要領(平成29年度版)が改訂された。その記載方法は各教科に統一のフォーマットを用いたものになっており,それまでの各教科での独自色が薄まったと言える。本論文では平成29年度版以前の学習指導要領における図画工作科に関する記述を分析するなかで,その表現方法と内容が構造化されていく過程を検証するとともに,構造化されたことのメリットとデメリットについて考察を行っている。そしてそれらを基盤として,これからの図画工作科教育が学校教育の中で生き残っていく可能性についても提案をしている。
About This Article
DOI(SelfDOI)
10.24568/40759
島根大学教育学部紀要_51_23-31.pdf
3.11 MB
Other Article
表紙、目次、奥付、裏表紙等
PP.
A Study on the Characteristics of Practical Research of Elementary School attached to the Faculty of Education Shimane University ─ Focusing on the Concept of "Place" and "Support" ─
/
PP. 1 - 12
A Trial Approach: An Elementary Science Class to be Able to See a Conclusion as a Result of Inquiry after Children Understood a Learning Issue. - Through the 4th Grade Lessons on "How to Become Warm". -
/
PP. 13 - 22
A Study on the Framework of Ministry's Curriculum Guideline of Art and Handicraft in Elementary School
/
PP. 23 - 31
Problems due to Gender Difference for High School Student's Formation of Clothing Management Ability
/
PP. 33 - 40
A Teaching Practice of Change of Consciousness in Clothing
/
PP. 41 - 48
Origin of V-V Compounds in Japanese
/
PP. 49 - 57
On English Conditionals and Modality
/
PP. 59 - 67
Residual Verb Movement in Late Modern English and Grammaticalization of Know-Class Verbs
/
PP. 69 - 79
Doping : A Philosophic Inquiry( Slippery Slopes Pleonexia and Shame)
/
PP. 81 - 90
Effects of Manufacturing Method on Color, Radical-Scavenging Activity, and Soluble Total Polyphenol Content in Mulberry Leaf Tea
/
PP. 91 - 95