国語学習における知識の創造を媒介するメディアについての検討 : 対話メディアとしてのパターンランゲージの検討を中心に

国語科教育 75 巻 80-87 頁 2014-03-31 発行
アクセス数 : 1013
ダウンロード数 : 270

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
110009816888.pdf 777 KB エンバーゴ : 2016-09-01
タイトル
国語学習における知識の創造を媒介するメディアについての検討 : 対話メディアとしてのパターンランゲージの検討を中心に
タイトル
Study of media that mediate the creation of knowledge in language learning : Focusing on Pattern languages as dialogue media
タイトル 読み
コクゴ ガクシュウ ニ オケル チシキ ノ ソウゾウ オ バイカイ スル メディア ニ ツイテ ノ ケントウ : タイワ メディア トシテ ノ パターン ランゲージ ノ ケントウ オ チュウシン ニ
著者
収録物名
国語科教育
75
開始ページ 80
終了ページ 87
収録物識別子
ISSN 02870479
内容記述
その他
This study examined Pattern languages as media that mediate the creation of knowledge in language learning. To foster the creation of practical knowledge in language learning, one must reflect on one's own practices. Pattern languages are dialogue media that highlight similarities and differences in experience and value among learners, and they are believed to mediate dialogues that would generate reflections. Based on this perception, I conducted dialogue workshops using pattern languages and analyzed the contents of the dialogues that emerged during the workshops. The result revealed that reflections were less likely to occur during the workshops centered around empathies unless the dialogues became cumulative, whereas reflections were more likely to occur during the workshops centered around refutations. Furthermore, it supported the hypothesis that the nature of the patterns raised during the workshops affects the nature of the workshops.
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
全国大学国語教育学会
発行日 2014-03-31
権利情報
全国大学国語教育学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[NCID] AN00087731
~の異版である [NAID] http://ci.nii.ac.jp/naid/110009816888 ~の異版である