国語学習における知識の創造を媒介するメディアについての検討 : 対話メディアとしてのパターンランゲージの検討を中心に

国語科教育 Volume 75 Page 80-87 published_at 2014-03-31
アクセス数 : 1013
ダウンロード数 : 270

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
110009816888.pdf 777 KB エンバーゴ : 2016-09-01
Title
国語学習における知識の創造を媒介するメディアについての検討 : 対話メディアとしてのパターンランゲージの検討を中心に
Title
Study of media that mediate the creation of knowledge in language learning : Focusing on Pattern languages as dialogue media
Title Transcription
コクゴ ガクシュウ ニ オケル チシキ ノ ソウゾウ オ バイカイ スル メディア ニ ツイテ ノ ケントウ : タイワ メディア トシテ ノ パターン ランゲージ ノ ケントウ オ チュウシン ニ
Creator
Source Title
国語科教育
Volume 75
Start Page 80
End Page 87
Journal Identifire
ISSN 02870479
Descriptions
This study examined Pattern languages as media that mediate the creation of knowledge in language learning. To foster the creation of practical knowledge in language learning, one must reflect on one's own practices. Pattern languages are dialogue media that highlight similarities and differences in experience and value among learners, and they are believed to mediate dialogues that would generate reflections. Based on this perception, I conducted dialogue workshops using pattern languages and analyzed the contents of the dialogues that emerged during the workshops. The result revealed that reflections were less likely to occur during the workshops centered around empathies unless the dialogues became cumulative, whereas reflections were more likely to occur during the workshops centered around refutations. Furthermore, it supported the hypothesis that the nature of the patterns raised during the workshops affects the nature of the workshops.
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
全国大学国語教育学会
Date of Issued 2014-03-31
Rights
全国大学国語教育学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Relation
[NCID] AN00087731
isVersionOf [NAID] http://ci.nii.ac.jp/naid/110009816888 isVersionOf