数概念の発達を促進するための認知心理学に基づいた訓練ソフトの開発

電子情報通信学会論文誌 D Volume J96-D Issue 3 Page 621-629 published_at 2013-3-1
アクセス数 : 1087
ダウンロード数 : 349

今月のアクセス数 : 31
今月のダウンロード数 : 4
File
Title
数概念の発達を促進するための認知心理学に基づいた訓練ソフトの開発
Title
Development of Training Software Based on Cognitive Psychology for Promotion of Numerical Concept
Title Transcription
スウガイネン ノ ハッタツ ヲ ソクシン スル タメノ ニンチ シンリガク ニ モトヅイタ クンレン ソフト ノ カイハツ
Creator
TSURUKAWA NAOKI
Source Title
電子情報通信学会論文誌 D
IEICE Transactions on Information and Systems (Japanese Edition)
Volume J96-D
Issue 3
Start Page 621
End Page 629
Journal Identifire
ISSN 1880-4535
EISSN 1881-0225
Descriptions
本研究では認知心理学を取り入れた数概念の訓練ソフトを作成し,知的発達に遅れのある児童の協力の下訓練ソフトの有効性について検証した.協力者は訓練開始前は足し算が苦手で「2 集合の和」を用いて計算していた.そこで,訓練ソフトを用いて協力者の発達段階に合わせた訓練を行った.その結果,数を操作する能力,3 つの数の足し算や繰り上がりのある足し算の能力,5 や10 のまとまりの理解に向上が見られた.そして,計算方略も「2 集合の和」から「数え足し」,「10 の補数関係」を用いた方略へと変化していった.このことから,訓練ソフトを用いた訓練によって数概念が向上したと考えられる.
We have developed software for improvement of numerical concept based on cognitive psychology.And we verified the effect of the software by cooperation of a child who has retardation in intellectual development.The cooperator was not good at adding and had solved adding using “counting up” before training.Therefore,we have carried out several steps of training which are adopted to cooperator’s developmental steps.As a result,the cooperator has improved the ability of operation of a number,adding of three numbers,adding with carry and understanding cohesion of five and ten.Furthermore,the strategy changed to “counting on” and “it using the complement of ten”.Thus,we consider that training using our software has improved numerical concept of the cooperator.
Subjects
数概念 ( Other)
認知心理学 ( Other)
心的数直線 ( Other)
ストラテジー ( Other)
足し算 ( Other)
PC ( Other)
numerical concept ( Other)
cognitive psychology ( Other)
mental number line ( Other)
strategy ( Other)
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
一般社団法人電子情報通信学会
Date of Issued 2013-3-1
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Relation
イッパン シャダンホウジン デンシ ジョウホウ ツウシン ガッカイ
[URI] https://search.ieice.org/index.html
hasVersion [URI] https://search.ieice.org/bin/summary.php?id=j96-d_3_621&category=D&year=2013&lang=J&abst= hasVersion