プロジェクトベースドラーニングにおける自発的行動分析

日本教育工学会論文誌 36 巻 363 号 205-215 頁 2012/12/20 発行
アクセス数 : 981
ダウンロード数 : 140

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル
プロジェクトベースドラーニングにおける自発的行動分析
タイトル 読み
プロジェクト ベースド ラーニング ニ オケル ジハツテキ コウドウ ブンセキ
著者
奥本 素子
収録物名
日本教育工学会論文誌
36
363
開始ページ 205
終了ページ 215
収録物識別子
ISSN 1349-8290
EISSN 2189-6453
内容記述
その他
本研究では,PBL における社会的手抜きの有無,社会的手抜きと対立する状態の有無,それぞれの促進要素, 阻害要素, 各要素間の関連を質的手法によって調査していった.本研究の分析では,PBL において社会的手抜きの発生の有無は個人よりもチームの活動に影響を受けていることが分かった.また単に社会的手抜きをしないだけでなく,学習者が自発的に行動するためには,チーム活動において意思決定に参与し,協力体制を構築した上で,責任を自覚し,具体的な問題発見を行うという過程を辿ることが明らかになった.よって,本研究では,PBL における自発的行動とは,チーム活動との相互作用の中で生まれると結論付け,自発的行動を促進するチームデザインを提案した.
その他
In this research, it was determined whether Social Loafing and an opposite phenomenon were present in
Project Based Learning (PBL), identified these antecedent factors and obstructive factors, and investigated a causal relationship among them using a qualitative research. The analysis of this research showed Social Loafing was induced by not self-motivations but team activities. And this research explained the process in developing a voluntary behavior as below; participants who were involved in decision-makings would build a coalition. Hence they began to realize their responsibilities for their coalition. These responsibilities stimulate them to notice concrete issues in PBL. As a result, this research indicated that a voluntary behavior will be derived from team interaction, and suggested a team-design factor to develop participants'voluntary behaviors.
主題
PBL
社会的手抜き
組織市民行動
質的分析
チームデザイン
OCB
SOCIAL LOAFING
TEAM DESIGN
QUALITATIVE ANALYSIS
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教育工学会
Japan Society for Educational Technology
発行日 2012/12/20
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[DOI] 10.15077/jjet.KJ00008514498
ニホン キョウイク コウガッカイ