File | |
Title |
プロジェクトベースドラーニングにおける自発的行動分析
|
Title Transcription |
プロジェクト ベースド ラーニング ニ オケル ジハツテキ コウドウ ブンセキ
|
Creator |
Okumoto Motoko
|
Source Title |
日本教育工学会論文誌
|
Volume | 36 |
Issue | 363 |
Start Page | 205 |
End Page | 215 |
Journal Identifire |
ISSN 1349-8290
EISSN 2189-6453
|
Descriptions |
本研究では,PBL における社会的手抜きの有無,社会的手抜きと対立する状態の有無,それぞれの促進要素, 阻害要素, 各要素間の関連を質的手法によって調査していった.本研究の分析では,PBL において社会的手抜きの発生の有無は個人よりもチームの活動に影響を受けていることが分かった.また単に社会的手抜きをしないだけでなく,学習者が自発的に行動するためには,チーム活動において意思決定に参与し,協力体制を構築した上で,責任を自覚し,具体的な問題発見を行うという過程を辿ることが明らかになった.よって,本研究では,PBL における自発的行動とは,チーム活動との相互作用の中で生まれると結論付け,自発的行動を促進するチームデザインを提案した.
In this research, it was determined whether Social Loafing and an opposite phenomenon were present in
Project Based Learning (PBL), identified these antecedent factors and obstructive factors, and investigated a causal relationship among them using a qualitative research. The analysis of this research showed Social Loafing was induced by not self-motivations but team activities. And this research explained the process in developing a voluntary behavior as below; participants who were involved in decision-makings would build a coalition. Hence they began to realize their responsibilities for their coalition. These responsibilities stimulate them to notice concrete issues in PBL. As a result, this research indicated that a voluntary behavior will be derived from team interaction, and suggested a team-design factor to develop participants'voluntary behaviors. |
Subjects |
PBL
社会的手抜き
組織市民行動
質的分析
チームデザイン
OCB
SOCIAL LOAFING
TEAM DESIGN
QUALITATIVE ANALYSIS
|
Language |
jpn
|
Resource Type | journal article |
Publisher |
日本教育工学会
Japan Society for Educational Technology
|
Date of Issued | 2012/12/20 |
Access Rights | open access |
Relation |
[DOI] 10.15077/jjet.KJ00008514498
ニホン キョウイク コウガッカイ
|