Margaret H’Doubler(1889-1982)の“Realization and Appreciation of Music through Movement (1921)”の分析 ― 学習内容と指導方法に焦点をあてて―

島根大学教育臨床総合研究 Volume 18 Page 49-60 published_at 2019-09
アクセス数 : 1377
ダウンロード数 : 186

今月のアクセス数 : 54
今月のダウンロード数 : 3
File
Title
Margaret H’Doubler(1889-1982)の“Realization and Appreciation of Music through Movement (1921)”の分析 ― 学習内容と指導方法に焦点をあてて―
Title
An Analysis of Margaret H’Doubler’s “Realization and Appreciation of Music through Movement(1921)”: Focusing on Learning Contents and Methods of Teaching
Title Transcription
Margaret H’Doubler (1889-1982) ノ Realization and Appreciation of Music through Movement (1921) ノ ブンセキ ガクシュウ ホウホウ ト シドウ ホウホウ ニ ショウテン ヲ アテテ
Creator
Source Title
島根大学教育臨床総合研究
Bulletin on Center for Research on School Education and Counseling, Shimane University
Volume 18
Start Page 49
End Page 60
Journal Identifire
EISSN 2434-4117
Descriptions
Margaret H’Doubler (1889-1982) が1921年に出版した教師用ダンス指導書“A Manual ofDancing”のうち、“Realization and Appreciation of Music through Movement”を講読し、ダンス担当教師の育成においてH’Doublerが示した、ダンスのための音楽と動きの学習における学習内容と指導方法の具体を明らかにした。また、学習内容と指導方法にみられる実践と理論の往還、主観的な認知と客観的な分析の往還、ヴァリエーションの展開、動きの探求と創作による自発性の育成といったコンセプトは、1920年代にH’Doublerが提示したダンス教育理論に一貫してみられ、彼女のダンス教育理論を特徴づける考え方であることがわかった。
Subjects
Margaret H’Doubler ( Other)
ダンス教育 ( Other)
教員養成 ( Other)
音楽と動き ( Other)
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
島根大学教育学部附属教育支援センター
Date of Issued 2019-09
Publish Type Version of Record
Access Rights open access