小学校における熱概念の指導法研究(I) : 熱伝導と対流に関する実態調査

アクセス数 : 1224
ダウンロード数 : 107

今月のアクセス数 : 65
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
b005000900k005.pdf 1.12 MB エンバーゴ : 2001-10-08
タイトル
小学校における熱概念の指導法研究(I) : 熱伝導と対流に関する実態調査
タイトル
A Study on Teaching Method about Concepts of Heat in the Elementary School(I) : Research on Actual Conditions about Heat Conduction and Convection
タイトル 読み
ショウガッコウ ニ オケル ネツ ガイネン ノ シドウホウ ケンキュウ 1 ネツ デンドウ ト タイリュウ ニ カンスル ジッタイ チョウサ
著者
川原 寄人
収録物名
島根大学教育学部紀要. 教育科学
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University. Educational science
9
開始ページ 43
終了ページ 50
収録物識別子
ISSN 0287251X
内容記述
その他
About heat conduction and convection, the following two investgations were pursued.
A ; What sort of conceptions about heat conduction would be brought by children, when the teacher varied the inclination or the form of copper wires to be heated ?
B ; How many children have recognized the relation between mass conservation and changes of volume after heating or cooling ?,
The results of investigatlons are summarized as follows :
A : 1) The four different ratio of answers were obtained on the speedness of heat conductivity on straight wire, upward ; ca. 20%, horizon ; ca. 30%, downward ; ca. 20%, and the other 30% answers ; same speed in all cases.
2) When the notched copper wire was used, about 30% of answers indicated the heat conduction would be delayed.
B : The majority of children have recognized about the changes of volume after heating, but have not done about the relation mentioned above.
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
島根大学教育学部
The Faculty of Education Shimane University
発行日 1975-12-25
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[NCID] AN0010792X