ファイル情報(添付) | |
タイトル |
直感への抵抗 : 数学的考察におけるビジュアル教材の排除についての一考察
|
タイトル |
Against the Tyranny of the Senses : Banning the Visual Aids from Mathematical Argumentation
|
タイトル 読み |
チョッカン ヘノ テイコウ : スウガクテキ コウサツ ニオケル ビジュアル キョウザイ ノ ハイジョ ニツイテ ノ イチコ ウサツ
|
著者 |
百合田 ビオレタ
|
収録物名 |
島根大学教育学部紀要
|
巻 | 44 |
開始ページ | 125 |
終了ページ | 133 |
収録物識別子 |
ISSN 18808581
|
内容記述 |
その他
In this paper I highlight an essential distinction between the Euclidean deductive method and the axiomatic method and I present some implications for the pedagogy of proof in school geometry. In particular, I examine the role of visualization and visual representations in the Euclidean deductive method and the axiomatic method. Further, considering how proof is canonically taught in schools, I propose that visual representations are not merely pedagogical props. Instead, I argue that visuals are essential bricks that shape the proof process in geometry classrooms. Therefore, this paper cautions about projecting the ideal of rigorous proofs independent of visual representations to students, when the Euclidean deductive method is used for proving.
|
言語 |
英語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
島根大学教育学部
Faculty of Education Shimane University
|
発行日 | 2010-12-24 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
関連情報 |
[NCID] AA12171265
|