小学校外国語授業における児童の振り返り自由記述の分析観点の枠組み作成の試み

島根大学教育学部紀要 57 巻 11-22 頁 2024-02-01 発行
アクセス数 : 1288
ダウンロード数 : 265

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル
小学校外国語授業における児童の振り返り自由記述の分析観点の枠組み作成の試み
タイトル
A Framework for Analyzing Pupils' Reflections in Elementary School Foreign Language Classes
タイトル 読み
ショウガッコウ ガイコクゴ ジュギョウ ニオケル ジドウ ノ フリカエリ ジユウ キジュツ ノ ブンセキ カンテン ノ ワクグミ サクセイ ノ ココロミ
著者
収録物名
島根大学教育学部紀要
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University
57
開始ページ 11
終了ページ 22
収録物識別子
ISSN 2433-5355
内容記述
抄録・要旨
This study aims to develop a framework for analyzing the statements on the reflection sheets that pupils write at the end of their foreign language classes at elementary schools. In creating this framework, in addition to the Courses of Study by the MEXT (the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology), the "Training Guidebook for Elementary School English Education (Shogakko Gaikokugokatsudo Gaikokugoka Kenshu Guidebook)," and the "Reference Materials for 'Integration of Teaching and Evaluation' (Shido to Hyoka no Ittaika no Tameno Gakushuhyoka ni Kansuru Sankoshiryo)," previous studies that analyzed free descriptions of students' reflections (Simard, 2004; Naganuma & Takano, 2014; Itagaki, Suzuki, Leis, Sakari, & Chiba, 2016; Shinomura & Otani, 2018, 2022) were examined. The perspectives mentioned in these studies were reorganized to create a new framework for analysis. By analyzing the actual statements on the children's reflection sheets and examining the perspectives using the framework, one new item was added. Finally, a total of 13 perspectives were derived, including 1)“awareness of oneself,”2)“awareness of others,”3)“awareness of language,” 4)“awareness of cultures,”and 5)“awareness of other areas related to language,”and their respective subitems.
主題
小学校外国語授業
振り返り
自由記述
分析観点
気づき
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
島根大学教育学部
発行日 2024-02-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス