ファイル情報(添付) | |
タイトル |
数学的知識の協定過程における数学的交渉にみる発言の意図に関する一考察:第6学年「分数の除法」単元を事例として
|
タイトル |
A Study on the Intentions of Statements Observed in Mathematical Negotiations in the Mathematical Knowledge Agreement Process: Based on the Experimental Lesson on the “Division of Fraction” Unit Given to 6th Grade Elementary School Children
|
タイトル 読み |
スウガク テキ チシキ ノ キョウテイ カテイ ニ オケル スウガク テキ コウショウ ニ ミル ハツゲン ノ イト ニ カンスル イチ コウサツ ダイ ロク ガクネン ブンスウ ノ ジョホウ タンゲン ヲ ジレイ ト シテ
|
著者 |
岡部 恭幸
下村 勝平
|
収録物名 |
科学教育研究
Journal of Science Education in Japan
|
巻 | 44 |
号 | 4 |
開始ページ | 271 |
終了ページ | 288 |
収録物識別子 |
ISSN 0386-4553
EISSN 2188-5338
|
内容記述 |
その他
The objective of this paper is to identify, using case examples, how the composition process of revision and refinement of mathematical knowledge relates to changes in the intention behind statements present in mathematical negotiations. To this end, analysis and consideration were conducted to clarify the methodology for the analysis of mathematical negotiations against the theoretical background of agreement constructivism, as well as to plan and conduct experimental lessons on the “division of fraction” unit in the 6th grade of elementary school. In this paper the children’s opinions in that experimental lesson are analyzed and considered by using the analysis frame created by T. Shimomura (in press). The results of the analysis and consideration revealed the following two points. First, differences in the intention behind statements were observed in conjunction with changes in the direction of the process of adapting to the “world” and “oneself” in the composition stage of mathematical knowledge. Second, the intention behind statements used to reach a consensus in the form of mathematical knowledge differed depending on the implications of the existence of others.
|
主題 | |
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
一般社団法人日本科学教育学会
|
発行日 | 2021-02-05 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
関連情報 |
[DOI] 10.14935/jssej.44.271
イッパン シャダン ホウジン ニホン カガク キョウイク ガッカイ
|