Moodleを活用した関節エコー教育プログラムの開発

島根大学医学部紀要 43 巻 13-18 頁 2021-03 発行
アクセス数 : 2256
ダウンロード数 : 187

今月のアクセス数 : 110
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル
Moodleを活用した関節エコー教育プログラムの開発
タイトル
Development of a Joint Echography Training Course Using Moodle
タイトル 読み
Moodle オ カツヨウシタ カンセツ エコー キョウイク プログラム ノ カイハツ
著者
収録物名
島根大学医学部紀要
Bulletin of Shimane University Faculty of Medicine
43
開始ページ 13
終了ページ 18
収録物識別子
ISSN 1880084X
内容記述
その他
The Clinical Skill-up Center at Shimane University Hospital and the Department of Collagen Disease traditionally teach Joint Echography face-to-face to 5th-year medical students. Due to the spread of COVID-19, we replaced face-to-face Joint Echography with a learning management course using Moodle. The content of the course was reasonable, as 70% of the students completed it in thirty to forty-five minutes. This is equivalent to the amount of time required to complete a general learning management course. Fifty percent of the students provided feedback that the course materials were easily understandable. Students expected the clinical training e-learning to include “freely available and easily understandable materials, and content that can be put into practice from the student's standpoint.” Providing visual teaching materials for Joint Echography training was satisfactory for the visualization of inflammation and bone lesions. Discussions using Moodle's forum function were a useful tool for teaching the importance of targeted echography and the relationship between physical examination and testing. Further, collaborative learning using Moodle's forum function was useful for enhancing the learning experience.
その他
島根大学医学部附属病院クリニカルスキルアップセンターと膠原病内科は、医学科5年次の臨床実習で、関節エコーの指導を行っている。COVID-19 感染拡大により、対面で提供していた関節エコー実習をLearning Management SystemによるMoodle 教育へ移行した。コース受講者の7割が30 ~45 分で履修していた。これは一般的なLearning Management Systemの履修時間に等しく、本コースは妥当なボリュームであったと考える。本コースの特徴について5割の学生が、分かりやすい資料を取得できるコースと回答した。学生が臨床実習のe-learningに求める要素は、「分かりやすい資料が取得でき、学生の立場で実践できる内容」であった。炎症や骨病変の可視化が魅力であるエコー学習において、Moodleを活用した視覚教材の提供は有用であると考える。Moodleのフォーラム機能をもちいたディスカッションは、目的を持ったエコー検査の重要性や、身体診察と検査の関連性を教育する有用な手段となった。
主題
臨床実習 ( その他)
遠隔 ( その他)
Moodle ( その他)
関節エコー ( その他)
clinical clerkship ( その他)
remote ( その他)
Joint Echography ( その他)
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
島根大学医学部
Faculty of Medicine, Shimane University
発行日 2021-03
権利情報
島根大学医学部
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[NCID] AA12049432