島根式算数・数学の学習意欲検査(Shimane-AMTM)の開発(2) : 数学学習に対する態度の測定用具(MLAS)について

アクセス数 : 1349
ダウンロード数 : 82

今月のアクセス数 : 65
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
b005002201k003.pdf 979 KB エンバーゴ : 2001-10-08
タイトル
島根式算数・数学の学習意欲検査(Shimane-AMTM)の開発(2) : 数学学習に対する態度の測定用具(MLAS)について
タイトル
Development of Shimane Academic Motivation Test for School Mathematics (SHIMANE-AMTM) (2) : On the Scale for Measuring Attitudes toward Mathematics Learning (MLAS) Dedicated to Professor Miyuki Yamada on his 60th birthday
タイトル 読み
シマネシキ サンスウ・スウガク ノ ガクシュウ イヨク ケンサ Shimane-AMTM ノ カイハツ 2 スウガク ガクシュウ ニ タイスル タイド ノ ソクテイ ヨウグ MLAS ニ ツイテ
著者
収録物名
島根大学教育学部紀要. 教育科学
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University. Educational science
22
1
開始ページ 29
終了ページ 41
収録物識別子
ISSN 0287251X
内容記述
その他
In this papar, I report the validity and reliability of the MLAS developed by the author to measure attitudes toward mathematics learning.
The summaries of this study are following:
(1) The good-poor analysis and analysis by correlating item scores with total scores of the MLAS were conducted to examine the discrimination validity of the MLAS. As the result, the MLAS obtained a moderately high discrimination validity.
(2) 3 reliability coefficients (Cronbach's α coefficient, A split-half reliability coefficient, and A test-retest reliability coefficient) for the MLAS were calculated. As the result, the MLAS obtained a moderately high reliability.
(3) A principal components solution using the principal axis method with varimax rotation resulted four factors: favor to mathematics learning, value of mathematics learning, enjoyment of thinking, and importance of mathematics to society.
言語
英語
資源タイプ 紀要論文
出版者
島根大学教育学部
The Faculty of Education Shimane University
発行日 1988-10-31
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[NCID] AN0010792X