家庭科における視聴覚教材利用の効果について : 中学校保育領域の場合

アクセス数 : 1336
ダウンロード数 : 83

今月のアクセス数 : 98
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
タイトル
家庭科における視聴覚教材利用の効果について : 中学校保育領域の場合
タイトル
The Effectiveness of Audiovisual Teaching Materials in Home Economics Education : A Study in the Field of Nursing of Junior High School
タイトル 読み
カテイカ ニ オケル シチョウカク キョウザイ リヨウ ノ コウカ ニ ツイテ チュウガッコウ ホイク リョウイキ ノ バアイ
著者
太田 昌子
久我 俊子
杵多 由美子
収録物名
島根大学教育学部紀要. 教育科学
Memoirs of the Faculty of Education, Shimane University. Educational science
10
開始ページ 47
終了ページ 57
収録物識別子
ISSN 0287251X
内容記述
その他
The purpose of this study is to find a better audiovisual teaching method in home economics education.
The subjects were the girls students of a junior high school, who were divided into two groups : the experimental-group (instructed by audiovisual teaching materials) and a control-group (instructed by standard lecture method). We gave three expermental lessons, and the effect of each lesson was analyzed comparatively. The results were as follows :
1) Generally, impressive scenes in the films, or sound films, or the projection of the films two times worked effectively for memorizing and understanding a lesson. The results suggest both the necessity of systematic and premeditated preparations of the materials and appropriate applications of them.
2) Several cases in which the audiovisual teaching intensified the students' sensory cognitions were observed.
3) Most of the students reacted affirmatively to the classes in which audiovisualteaching materials were used.
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
島根大学教育学部
The Faculty of Education Shimane University
発行日 1976-12-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
関連情報
[NCID] AN0010792X