キャリア初期看護師の看護実践能力と学習および人的サポートとの関連

島根大学医学部紀要 Volume 47 Page 1-9 published_at 2025-03
アクセス数 : 39
ダウンロード数 : 3

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
Title ( jpn )
キャリア初期看護師の看護実践能力と学習および人的サポートとの関連
Title ( eng )
The Relationship Between Clinical Competence of Nursing and Learning and Emotional Support for Early Career Nurses
Title Transcription
キャリア ショキ カンゴシ ノ カンゴ ジッセン ノウリョク ト ガクシュウ オヨビ ジンテキ サポート トノ カンレン
Creator
Source Title
島根大学医学部紀要
Bulletin of Shimane University Faculty of Medicine
Volume 47
Start Page 1
End Page 9
Journal Identifire
ISSN 1880084X
Descriptions
Purpose: The purpose of this study was to clarify the relationship between clinical competence of nursing, learning, and emotional support among early career nurses, and to obtain suggestions for future education. Methods: A self-administered, anonymous questionnaire was distributed to 629 nurses in their first to third year post-graduation working in general wards and high care units of hospitals with 300 or more beds in the Chugoku and Shikoku blocks. Multiple regression analysis was conducted to explore the relationship between nursing practice competence, learning, and emotional support. Results: Participation in training programs significantly contributed to all aspects of clinical nursing competence among early career nurses. Additionally, learning through practice, feedback, and reflection also contributed to the clinical nursing competences. On the other hand, workplace support did not make a significant contribution. Conclusion: The findings suggest that learning through practice and systematic training are important in the development of early career nurses, and that years of experience and individual support influence clinical competence of nursing.
 目的:キャリア初期看護師の看護実践能力と学習、サポートとの関連を明らかにし、今後の教育への示唆を得ることとした。
 方法:中・四国ブロックの300 床以上の病院の一般病棟、ハイケアユニットに勤務する卒後1~3 年目の看護師629 名を対象に無記名自記式質問紙調査を行った。看護実践能力、学習、人的サポートとの関連について、重回帰分析を用いて検証した。
 結果:キャリア初期看護師の看護実践能力の全てに研修参加を通した学習が寄与し、他に実践を通した学習及びフィードバックによる学習、省察を通した学習が寄与していた。一方で職場支援については寄与していなかった。
 結論:キャリア初期の看護師の育成においては実践を通した学習や計画的な研修の提供が重要であり、また経験年数や個別のサポートが看護実践能力に影響を与えることが示唆された。
Subjects
キャリア初期看護師
看護実践能力
人的サポート
early career nurses
clinical competence of nursing
emotional support
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
島根大学医学部
Faculty of Medicine, Shimane University
島根大学医学部
Date of Issued 2025-03
Rights
島根大学医学部
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Relation
[NCID] AA12049432