島根医科大学紀要

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島根医科大学紀要 25
2002-12-01 発行

小・中学生を対象にした高齢者擬似体験による健康教育の評価

Evaluation of health education on the simulated elderly experience by elementary school and junior high school students
中谷 久恵
光岡 攝子
長田 京子
阿部 芳江
ファイル
内容記述(抄録等)
 本研究の目的は,小中学生を対象に行った高齢者疑似体験による健康教育の有効性を評価し,健康教育のあり方を検討することである。調査対象者は,健康教育に参加した小・中学生14人で,実施時期は平成13年11月である。調査方法は,MIDORIモデルを用いて企画から実施・評価までを分析し,教育目標の達成および高齢者疑似体験による健康教育のあり方を検討した。実施・評価については,参加者の意見を把握する質問紙を作成し,体験後に個人の意見とともにグループごとに話し合った意見を記述してもらい,健康教育終了後に回収し,分析に用いた。体験後の意見には,生活の不自由さを体験した意見だけではなく,自分にできる行動や社会にできること,「できるだけやりたいことができる」という高齢者の自己実現に関する意見があった。MIDORIモデルによる分析では,疫学診断と行動・環境診断の検討が不十分であり,経過評価や影響評価に関連する実現要因や強化要因の要素が少ないことが明らかとなった。今後の課題として,参加者の行動変容の追跡や,ヘルスプロモーションの概念に基づく健康教育を企画することなどがあげられた。
The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of health education when elementary and junior high school students experienced aging through simulation of the elderly, and to clarify the ideal way of health education. Subjects were 14 elementary and junior high school students who participated in health education which was carried out in November 2001. We examined its planning, implementation and evaluation using the framework of the MIDORI model, and studied the norm of health education on simulation of aging and achievement of the education goal. We developed a questionnaire on implementation and evaluation which was collected after the health education for analysis. Each participant answered the questionnaire, described their individual opinions and also the results of the group discussion.
After the experience of simulating aging, their opinions included not only their ADL restriction, but also their hopes to contribute to the society and self-achievement of the elderly. In the analysis by using the framework of the MIDORI model, the examination of the epidemiological diagnosis and behavioral/environmental diagnosis were insufficient, and there were few factors to enabling and reinforcing constructs related to process evaluation and influence evaluation. We need to follow up changes
of the participants' behaviors, and to plan health education programs based on the concept of health promotion in the future.