The role of the university forest has diversified during the last decade. Nowadays the university forest provides not only the field for the university members to study but also the chance for the public to join the academic activities. We have held the extension course to learn the names of the trees in the Sambe Forest since 1996. Our extension course consisted of the lectures, the field work and the examinations. According to the questionnaire survey of the participants after the course, most of them satisfied with the contents of the course but they felt the need for more improvement in the field trail. Since the participants preferred the field work to the indoor lecture, they sought to spend more hours in the field with well-found trail. Around half of participants won't know the Sambe Forest unless they took part in the course. It is an effective way to have the extension course for the public in order to appeal the potential value of the university forest to satisfy the social needs. As the participants required us to make it easier to visit the university facilities, e.g., the university forest and the university farm, we should accept their visit even for the recreational purpose under a certain condition.
地域社会に開かれた大学が求められる中で,地域住民を対象とした大学教職員の活動は今後ますます重要となってくると考えられる. そのような活動の中で公開講座は大学のもつ学術的資産を地域住民に積極的に還元しようとするもので,大学の対外活動の中心といえる。本学の公開講座についても一層の充実が求められるところである。また,都市住民をはじめとした市民の自然志向に応えるためには,大学演習林は一般の利用希望者を受け入れる設備や規則などの基盤整備を急ぐ必要がある。
現在,全国の大学演習林では学生や教官の教育研究といった従来からの活動に加え,地域交流や生涯教育のための公開講座が活発に開講されている(黒田1996,東京農工大学1999)。島根大学生物資源科学部附属生物資源教育研究センター森林科学部門でも平成8年より,「樹木の名前を覚えよう」という主旨で公開講座を行ってきており,平成11年9月には第4回目の講座が開講された.
そこで,今後の参考にすべく当部門開講の公開講座に参加された受講生を対象としたアンケート調査を行い,公開講座に求められる内容や運営方法,さらには一般の社会人が大学演習林に対して持っている印象などについて調べた.