本稿の目的は、地域農業の維持と発展を意図して島根県内で展開されているさまざまな担い手支援策や農業参入の実態を明らかにすることを通じ、中央政府による規模拡大を意図した「担い手」支援や農業参入支援策との齟齬を明確にし、きめ細かな自治体農政の重要性と必要性を実証することにある。
中央政府が「担い手」として想定している認定農業者や集落営農組織とともに、生きがい・楽しみとしての営農を「農村地域社会の担い手」として扱うことで農地の集約が可能になり、営農者の利便性向上や地域農業の効率性向上が実現している斐川町農業公社の事例、高齢者を中心とした零細農家による「生きがいとしての農業」の維持を目的とした独自の担い手支援や農業参入が展開されている吉田ふるさと村の2事例を取り上げた。これら2事例に共通するのは、短期的には採算性を見込めない方式(農業への直接参入など)を含め多様な政策チャネルを維持し駆使しながら、多様な地域農業の担い手をトータルに支えているという点である。
以上のような地域農業の実態に合わせたきめ細かな自治体農政の存在は、今後もさらに重要になってくるが、市町村合併後も変わらず維持されるのか大いに危惧される。
This paper discusses the regionality of rural farm support and agricultural policy in case of Shimane-prefecture. Needless to say, local condition of agriculture is not uniform, so rural farm support and agricultural policies should have variety and various instruments. On the other hand, central government has been making much account of expansion of farm management scale in order to develop efficient and stable farm management. This paper points out the mismatch between central government's agricultural policy and local condition of agriculture. This paper exam two cases in Shimane prefecture (Hikawa-town and Yoshida-town). In Hikawa-town, agricultural public cooperation plays an important part in allocation of agricultural land use in that area. Not only function of allocation, Hikawa agricultural public cooperation also plays an important part in firming on its own. In Yoshida-town, petty and old farmers are supported by public sector (Yoshida-Furusatomura) in various policy instruments, such as agricultural price supports and so on. Recently, they are beginning to firm on their own in order to sustain rural agriculture and to conserve farmland. Therefore, the public sectors supports rural farmers by making full use various policy instruments including non-profitable one, in order to sustain rural agriculture. This paper clarifies actual condition about agricultural policy in rural areas.